‘FACE TO FACE WITH SCIENTISTS’ IN BRAZIL’S SEMI-ARID COAST: WHAT DO STUDENTS’ MENTAL MAPS REVEAL ABOUT MANGROVES AND ESTUARIES?

Abstract

We tested the hypothesis that participation in the “Face to Face with Scientists” initiative enhances students’ environmental perception, leading to an increase in the occurrence of signs related to mangroves and estuaries in their mental maps. To test this, each student created an initial mental map based on their prior knowledge of mangroves and estuaries, a second map after the first activity with scientists from the PELD CSB project, and a final one after the field class along the Ecological Trail of the Pacoti River Estuary. The mental maps were analyzed through classification and quantification of signs and underwent interpretive analysis. Our hypothesis was confirmed; however, perceptions of the relationship between humans and the environment remained scarce even after the activities, indicating a strong resistance to transforming the dualistic view of humans and nature.

Author Biographies

Letícia Borges Leite, Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil.

Programa de Pós-graduação em Ciências Marinhas Tropicais, Instituto de Ciências do Mar, Universidade Federal do Ceará.

Hortência de Sousa Barroso, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC), Brasil.

Instituto de Ciências do Mar, Universidade Federal do Ceará. Av. Abolição, 3707 - Meireles, CEP: 60165-081, Fortaleza - CE, Brasil; Escola Estadual de Educação Profissional Presidente Roosevelt, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC).

Tatiane Martins Garcia, Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil.

Instituto de Ciências do Mar, Universidade Federal do Ceará.

Marcelo Oliveira Soares, Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil.

Instituto de Ciências do Mar, Universidade Federal do Ceará.

Ana Catarina Barboza Leal, Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil.

Graduação em Ciências Biológicas, Departamento de Biologia, Universidade Federal do Ceará.

Maria Eduarda Andrade Costa, Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil.

Graduação em Ciências Ambientais, Instituto de Ciências do Mar, Universidade Federal do Ceará.

Fábio de Oliveira Matos, Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil.

Instituto de Ciências do Mar, Universidade Federal do Ceará.

Erika Freitas Mota, Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil.

Departamento de Biologia, Universidade Federal do Ceará.

References

ALLEN, Michael F. Mycorrhizal Fungi: highways for water and nutrients in arid soils. Vadose Zone Journal, [S.L.], v. 6, n. 2, p. 291-297, mai. 2007. Wiley. http://dx.doi.org/10.2136/vzj2006.0068

ANTONIO, D. G.; GUIMARÃES, S. T. L. Representações do meio ambiente através do desenho infantil: refletindo sobre os procedimentos interpretativos. Educação Ambiental em Ação, v. 14, p. 1–11, 2005. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=343. Acesso em: 18 mar. 2025.

BARBOZA, L. A. S.; BRASIL, D. S. B.; CONCEICAO, G. S. Percepção ambiental dos alunos do 6° e do 9° anos de uma escola pública municipal de Redenção, Estado do Pará, Brasil. Rev Pan-Amaz Saude, Ananindeua, v. 7, n. 4, p. 11-20, dez. 2016.

BEZERRA, H.; DANTAS, G. Aula de campo: uma estratégia de ensino-aprendizagem interdisciplinar vivenciada no curso de licenciatura em Geografia do IFRN. Pesquisas e Práticas Educativas, v. 2, p. e202105, 11 ago. 2021.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto, 1994.

BOTTERELL, Z. L.R.; LINDEQUE, P. K.; THOMPSON, R. C.; BEAUMONT, N. J. An assessment of the ecosystem services of marine zooplankton and the key threats to their provision. Ecosystem Services, [S.L.], v. 63, p. 101542, 2023. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecoser.2023.101542.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Universidade Federal de Minas Gerais – PROEX. COOPMED Editora 2007 – ISBN: 978-85-85002-91-6. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Organizacao-e-Sistematizacao.pdf. Acesso em: 24 maio 2025.

CARUGATI, L.; GATTO, B.; RASTELLI, E.; LOMARTIRE, M.; CORAL, C.; GRECO, S.; DANOVARO, R. Impact of mangrove forests degradation on biodiversity and ecosystem functioning. Scientific Reports, [S.L.], v. 8, n. 1, p. 1-11, 5 set. 2018. Springer Science and Business Media LLC. http://dx.doi.org/10.1038/s41598-018-31683-0.

CHAMBERGO, F. S.; VALENCIA, E. Y. Fungal biodiversity to biotechnology. Applied Microbiology And Biotechnology, [S.L.], v. 100, n. 6, p. 2567-2577, 25 jan. 2016. Springer Science and Business Media LLC. http://dx.doi.org/10.1007/s00253-016-7305-2.

CNPQ. Apresentação. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/peld/apresentacao. Acesso em: 18 mar. 2025.

DEWITT, J.; STORKSDIECK, M. A Short Review of School Field Trips: key findings from the past and implications for the future. Visitor Studies, [S.L.], v. 11, n. 2, p. 181-197, 20 out. 2008. Informa UK Limited. http://dx.doi.org/10.1080/10645570802355562.

DINIZ, M. T. M.; OLIVEIRA, G. P. de. Proposta de compartimentação em mesoescala para o litoral do nordeste brasileiro. Revista Brasileira de Geomorfologia, [S. l.], v. 17, n. 3, 2016. DOI: 10.20502/rbg.v17i3.844. Disponível em: https://rbgeomorfologia.org.br/rbg/article/view/844. Acesso em: 29 abr. 2025.

FERREIRA, S. Imaginação e Linguagem no desenho da criança. Campinas: Papirus, 1998. 111 p.

FILOMENO, C. E.S.; SILVA, K. C. Severino da; CHAGAS, V. C.; CEZAR, L. F. S.; CARVALHO, E. G. A Microbiologia experimental na Educação Básica: caminhos possíveis para a alfabetização científica. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 4, 1 fev de 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/4/a-microbiologia-experimental-na-educacao-basica-caminhos-possiveis-para-a-alfabetizacao-cientifica

FIOCRUZ. CE – Comunidade de Poço da Draga luta contra política de higienização social, elitização da área ditada pela valorização imobiliária e até a construção de um aquário gigante. Disponível em: https://mapadeconflitos.ensp.fiocruz.br/conflito/ce-comunidade-de-poco-da-draga-luta-contra-politica-de-higienizacao-social-elitizacao-da-area-ditada-pela-valorizacao-imobiliaria-e-ate-a-construcao-de-um-aquario-gigante/. Acesso em: 18 mar. 2025.

FORTALEZA, M.; PORFÍRIO, A. F.; SANRANA, I. C. H.; ROCHA-BARREIRA, C. A. Percepção de graduandos diante do contato com a mata de tabuleiro e o manguezal: primeiras impressões. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 14, n. 2, p. 30-46, 18 jun. 2019. Universidade Federal de São Paulo. http://dx.doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.2642.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo, Sp: Atlas, 2008. 220 p.

HANISCH, C.V.; CADAXO, K.O. Da universidade ao chão da escola: ação de Extensão na construção e consolidação de saberes docentes. In: A Extensão universitária e as trocas de saberes / organizadores Maria Aldecy Rodrigues de Lima, Ana Flávia de Lima Rocha e Ueliton Araújo Trindade. – Rio Branco: Edufac, 2025. 157 p. Disponível em: https://www.ufac.br/editora/publicacoes/a-extensao-universitaria-e-as-trocas-de-saberes. Acesso em: 24 maio 2025.

ICMBIO. Atlas dos Manguezais do Brasil. Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Brasília, 2018. Disponível em: . Acesso em: 23 mar. 2025.

KOZEL, S. Das imagens às linguagens do geográfico: Curitiba, a "capital ecológica". Curitiba: UFPR, 2018. 174 p.

LABOMAR. Objetivo. Disponível em: https://labomar.ufc.br/pt/peld-csb/objetivo/. Acesso em: 18 mar. 2025.

LIMA-GUIMARÃES, S. T. Trilhas Interpretativas e Vivências na Natureza: aspectos relacionados à percepção e interpretação da paisagem. Caderno de Geografia, [S.L.], v. 20, n. 33, p. 1-12, 2010.

MICRUTE, R. L. R.; KASHIWAGI, H. M. O uso dos mapas mentais na construção da percepção espacial. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Cadernos PDE, versão online, ISBN 978-85-8015-080-3, 2014.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

MOREIRA, M.A. O que é afinal aprendizagem significativa? Qurriculum, La Laguna, Es, v. 25, n. 1, p. 29-56, maio 2012.

MOREIRA, M.A. Modelos mentais. Investigações Em Ensino De Ciências, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 193–232, 2016. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/634. Acesso em: 19 mar. 2025.

MORO, M. F.; MACEDO, M. B.; MOURA-FÉ, M. M.; CASTRO, A. S. F.; COSTA, R. C. Vegetação, unidades fitoecológicas e diversidade paisagística do estado do Ceará. Rodriguésia, [S.L.], v. 66, n. 3, p. 717-743, set. 2015. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/2175-7860201566305.

NASCIMENTO, A.S.; CAVALCANTE, J. L. P. Composição nutricional dos pratos (de los platos) históricos da cultura alimentar (alimentaria) de Camocim en Ceará, Brasil. Salud(i)Ciencia, Buenos Aires, v. 23, n. 5, p. 1-10, 2019. Disponível em . Acesso em: 19 mar 2025.

PEIRCE, C. S. Semiótica. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

SASSERON, L. H.; DE CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 59–77, 2016.

SCHOLES, R. Protocolos de leitura. Lisboa: Edições 70, 1991.

SMOLKA, A. L. B. A prática discursiva na sala de aula: Uma perspectiva teórica e um esboço de análise. Cadernos cedes, [S. l.], v. 24, p. 51-65, 1993

TAGULAO, K. A.; BERNARDO, A. B. I.; KEI, L. H.; CALHEIROS, C. S. C. Mangrove Conservation in Macao SAR, China: the role of environmental education among school students. International Journal Of Environmental Research And Public Health, [S.L.], v. 19, n. 6, p. 3147, 8 mar. 2022. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph19063147.

TAMAIO, I. O professor na construção do conceito de natureza: uma experiência de educação ambiental. São Paulo: Annablume, 2002. 158 p.

VIEIRA FREITAS, Y.; SÁNCHEZ-BOTERO, J. I.; GARCEZ, D. S. Importância da pesca artesanal para a diversificação proteica e manutenção da segurança alimentar em uma comunidade litorânea do nordeste do Brasil. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 17, n. 00, p. e022016, 2022. DOI: 10.20396/rap.v17i00.8668124. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8668124. Acesso em: 19 mar. 2025.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

WOODS-TOWNSEND, K.; CHRISTODOULOU, A.; RIETDIJK, W.; BYRNE, J.; GRIFFITHS, J. B.; GRACE, M. M. Meet the Scientist: the value of short interactions between scientists and students. International Journal Of Science Education, Part B, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 89-113, 9 mar. 2015. Informa UK Limited. http://dx.doi.org/10.1080/21548455.2015.1016134.

WU, M.; ZHANG, W.; ZENG, Z.; LIU, C.; LIU, K. Not just having fun: experiential-learning-based school field trips improved local children's mental models of the mangrove nature reserve in Shenzhen, China. People And Nature, [S.L.], v. 5, n. 5, p. 1697-1716, 4 set. 2023. Wiley. http://dx.doi.org/10.1002/pan3.10540. Disponível em: https://besjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pan3.10540. Acesso em: 28 abr. 2025.
Published
13/11/2025
How to Cite
LEITE, Letícia Borges et al. ‘FACE TO FACE WITH SCIENTISTS’ IN BRAZIL’S SEMI-ARID COAST: WHAT DO STUDENTS’ MENTAL MAPS REVEAL ABOUT MANGROVES AND ESTUARIES?. Geosaberes, Fortaleza, v. 16, p. 103 - 121, nov. 2025. ISSN 2178-0463. Available at: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/1375>. Date accessed: 13 nov. 2025. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v16i0.1375.
Section
ARTICLES