APPLIED GEOGRAPHY AND STUDENT LEADERSHIP: THE INVESTIGATION OF NATURAL RESOURCES IN THE CONTEXT OF ELEMENTARY EDUCATION IN AREADO, SOUTH OF MINAS GERAIS

Abstract

This work presents an integrative pedagogical practice using technological tools with the objective of initiating an environmental education process with elementary school students in the municipality of Areado, in the State of Minas Gerais, through the geographical conception of natural resources, using theoretical research, fieldwork, and technology based on the students' reality, in the year 2016. The methodology used initially focused on a case study, valuing the students' prior knowledge, and subsequently proposed fieldwork, where they emphasized the search for environmental problems and the creation of audiovisual material discussing the problems found and proposing solutions to these issues. As a result, there was great involvement on the part of the students, in addition to critical and very enriching debates about the experience lived. The use of technological tools for conducting research proved effective, as it accentuated the students' creativity.

Author Biographies

Jéssica Santos Braz, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil.

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Campinas, São Paulo, Brasil.

Gabriela Pereira da Silva, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil.

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Campinas, São Paulo, Brasil.

Regina Célia de Oliveira, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil.

Professora do Departamento de Geografia da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Campinas, São Paulo, Brasil.

Clibson Alves dos Santos, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Brasil

Professor do Departamento de Geografia da Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL. Alfenas, Minas Gerais, Brasil.

References

BORGES, V. J. Mapeando a geografia escolar: identidades, saberes e práticas. Uberlândia-MG: Universidade Federal de Uberlândia, 2001. Dissertação de Mestrado. p.84.

CARLOS, A. F. A. (Org.). A geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999

_________________. O consumo do espaço. In CARLOS, Ana F.A. (Orgs.). Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto,2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 1987, 184p.

_____________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 18. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2001, p.33.

GAJARDO, M. Pesquisa Participante na América Latina - Trad. PELLEGRINI, T., São Paulo, Brasiliense, 1986, 94p.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental: no consenso um embate? Campinas, Papirus, 2000.

KONDER, L. O futuro da filosofia da práxis - o pensamento de Marx no século XXI. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

KOZEL, S.; FILIZOLA, R. Didática da terra: o espaço vivido. São Paulo: FTD, 1996, p.37.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LIMA, Vanuzia Brito; ASSIS, Lenilton Francisco de. Mapeando alguns roteiros de trabalho de campo em Sobral (CE): uma contribuição ao ensino de Geografia. Revista da Casa de Geografia de Sobral. Sobral: v. 6/7, n. 1, 2004/2005. p.109-112.

MILARÉ, Édis. Direito do Ambiente. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2011.

PERALTA, J. E.; RUIZ, J. R. Educação popular ambiental: Para uma pedagogia da apropriação do ambiente. In. LEFF, Enrique, coordenador. A complexidade ambiental. Tradução de Eliete Wolff: São Paulo Cortez, 2003.p. 241-281

PRENSKY, M.. Digital natives, digital immigrants. Disponível em: Acesso em: 25/05/2016

REIGOTA, M. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998. p.43.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. 4 ed. São Paulo: Nobel, 1998, p.126.

SUERTEGARAY, D. M. A. Debates entre as questões ambientais e sociais no urbano. In. CARLOS, Ana Fani Alessandri; LEMOS, Amália Inês Geraiges (Orgs). Dilemas urbanos: Novas abordagens sobre a cidade: São Paulo: Contexto, 2003.p.352-357.
Published
12/11/2025
How to Cite
BRAZ, Jéssica Santos et al. APPLIED GEOGRAPHY AND STUDENT LEADERSHIP: THE INVESTIGATION OF NATURAL RESOURCES IN THE CONTEXT OF ELEMENTARY EDUCATION IN AREADO, SOUTH OF MINAS GERAIS. Geosaberes, Fortaleza, v. 16, p. 48 - 60, nov. 2025. ISSN 2178-0463. Available at: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/1381>. Date accessed: 13 nov. 2025. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v16i0.1381.
Section
ARTICLES