Research on geography teaching: analyzing the 'capixaba' meetings of geography

Abstract

The article deals with the insertion of contents pertinent to the teaching of Geography in the 'Capixaba' Meetings of Geography, in the wake of the resurgence of the local section of the Association of Brazilian Geographers in that state. It was based, for such, in documentary analysis and literature review on the importance of the research for teacher training. The research concluded that by the time of the organization of the four events held, althought the career of teacher was a most sought modality and with greater offer of vacancies in the courses of Geography of the state, the subject of teaching was inserted in the events as residual and underrepresented.

Author Biographies

Tiago Dalapicola, Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil

Doutorando em Geografia (UFES). Professor do Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Santa Teresa.

Regina de Marchi Lyra Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil

Doutoranda em Geografia (UFES). Professora do Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Piúma.

References

ANDRÉ, Marli. Pesquisa, formação e prática docente. In: (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas, SP: Papirus, 2004.
BOOTH, Wayne.C; GREGORY, G.C; WILLIANS, J.M. A arte da pesquisa. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. São Paulo: Autores Associados, 1996.
LARATOS, E.M; MARCONI, M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1996.
LIBANEO, Jose Carlos. Adeus professor, adeus professora? : novas exigências educacionais e profissão docente. 5. ed. Cortez: São Paulo, 2001.
LUDKE, Menga. O professor, seu saber e sua pesquisa, IN: Revista Educação e Sociedade, v.22 n.74. Campinas: 2001. Disponível na internet.
HAMMERSLEY, H. A. On the teacher as researcher. In: HAMMERSLEY, M. (org.) Educational research: current issues. Londres: The Open University, 1993. p.211-231.
SANTOS, L. C. P. Dilemas e perspectivas na relação entre ensino e pesquisa. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2004.
SCHÖN, D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
ZANOTTO, Maria de Lourdes Bara. Formação de professores: a contribuição da analise do comportamento. Educ: São Paulo, 2000

Sitografia

http://www.agbvitoria.org.br/historico/
Published
05/09/2018
How to Cite
DALAPICOLA, Tiago; OLIVEIRA, Regina de Marchi Lyra. Research on geography teaching: analyzing the 'capixaba' meetings of geography. Geosaberes, Fortaleza, v. 9, n. 19, p. 1- 11, sep. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/676>. Date accessed: 28 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i19.676.
Section
ARTICLES