Challenges and perspectives for the teaching of geografic climatology at school

Abstract

This article aims to discuss the reality of teaching climatology in Geography classes and the training of teachers in this area. We perceive a great lack of preparation for the approach of this theme by the teachers, being that often this content is approached superficially or even not mentioned in the schools. When taught in class, the subject is presented from the textbooks, in a decontextualized, static, disjointed and dissociated form of social relations. This makes it difficult for the student to understand and assimilate certain content that needs to be taught in a more practical way or associated with the world around him. In view of this, we developed an extension course on Teaching Climatology for teachers of Geography of the Basic Education network and for undergraduates in Geography. It was possible to obtain results on how these teachers and students learned and transmitted the contents of climatology in schools. We understand that climatology fits the type of knowledge that must be treated with theoretical and practical classes, in order to understand its dynamics and its influence on students daily lives.

Author Biographies

Michele Souza da Silva, Rio de Janeiro State University, Brazil

Doutoranda em Geografia do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Cristiane Cardoso, Federal Rural University of Rio de Janeiro, Brazil

Professora Doutora Associada I do curso de Geografia e no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

References

ANTUNES, Celso Avelino; PEREIRA, Maria do Carmo; VIEIRA, Maria Inês. Geografia e Participação. 2. ed. São Paulo, IBEP, 2012. 176p.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 156p.
_________. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC,2006.133p.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos PNLD 2008. Brasília:MEC, 2008.108p.
CALLAI, Helena.C. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n..66, p. 227-247, 2005.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a Realidade Escolar Contemporânea: Avanços, Caminhos, Alternativas. In: I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO - PERSPECTIVAS ATUAIS. Belo Horizonte, Novembro de 2010. Anais I seminário nacional: currículo em movimento - perspectivas atuais, novembro de 2010. p.1-16. Disponível em: Acesso em 21 de junho de 2017.
FIALHO, Edson Soares. Práticas do ensino de climatologia através da observação sensível. Revista Ágora, Santa Cruz do Sul, v. 13, n. 1, p. 105-123, 2007.
_________. Climatologia: Ensino e Emprego de Geotecnologias. Revista Brasileira de Climatologia, Paraná, v. 13, n. 9, p.30-50, 2013.
MOREIRA, João Carlos e EUSTÁQUIO, Sene de. Projeto Múltiplo: Geografia. Volume único. Partes 1 ,2 e 3. São Paulo: Scipione, 2014, 912p.
SAMPAIO, Fernando dos Santos e MEDEIROS, Marlon C. Para viver juntos. Geografia: ensino fundamental.3. ed. São Paulo: Edições SM, 2012, 223p.
SANTANA FILHO, Manoel Martins de. Notas sobre Geografia Escolar: da sua pertinência contemporânea e das coisas que desfocam a prática docente. In: TONINI, Ivaine Maria et al. (orgs.) O Ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação,2014. p. 227-239.
SILVA, Jorge Luiz Barcellos. Quais saberes constituem um bom professor de Geografia? In: TONINI, Ivaine Maria. Et al. (orgs.) O Ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: Mediação, 2014. p.215 - 226.
STEINKE, Ercília Torres. A prática pedagógica no ensino fundamental: Sensações e representações do cotidiano. Revista ACTA Geográfica, Boa vista, Edição Especial, p.77-86, 2012a.
_________. Climatologia Fácil. São Paulo: Oficina de Textos, 2012b. 144p.
VESENTINI, José W. (org). Geografia e Ensino – textos Críticos. 7.ed. São Paulo: Papirus, 2003. 201p.
Published
17/12/2018
How to Cite
SILVA, Michele Souza da; CARDOSO, Cristiane. Challenges and perspectives for the teaching of geografic climatology at school. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 20, p. 1 - 17, dec. 2018. ISSN 2178-0463. Available at: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/691>. Date accessed: 20 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.691.
Section
ARTICLES