Classes of physical geography and methodologies applicable to the school environment

Abstract

When considering the importance of the study of the methodologies applied to the contents of Geography, we see the need for a close relationship, in the teaching / learning process, between theory and practice. In this way, the objective is to perform an analysis and reflection of the methodologies applicable to the teaching of Physical Geography, considering the potential of the conceptual maps, mockup and fieldwork, with reference to the experiences acquired in the Program Institutional of Initiation Scholarships the Teacher (Pibid). The methodological procedure was based on bibliographical reviews on the central theme. It is noted that learning methods and tools must be applied in the school environment, given that the resources and methodologies emerge to meet the needs that are present in teaching and learning geographic.

Author Biographies

Marcos Gomes de Sousa, Federal University of Piauí (UFPI), Brazil

Graduando do curso de Geografia da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Iran de Oliveira Cordeiro Junior, Federal University of Piauí (UFPI), Brazil

Graduando do curso de Geografia da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Emanuel Lindemberg Silva Albuquerque, Federal University of Piauí (UFPI), Brazil

Professor do Curso de Geografia da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

ALBUQUERQUE, E. L. S.; SOUSA, L. M. S. Arquitetura escolar, condições térmicas e ensino-aprendizagem: análises e reflexões. Revista Contexto & Educação, Unijuí, v. 34, n. 107, p. 234-248, jan./abr. 2019.

COUTINHO, J. S.; CIGOLLINI, A. A. Alternativas metodológicas para o ensino da geografia nos anos finais do ensino fundamental. Governo do Paraná, 2014.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MONTE, L. A.; ALBUQUERQUE, E. L. S. Trabalho de campo como metodologia de ensino: relato de experiência em Geografia. REGNE, Caicó, v. 2, n. 1, p. 55-64, 2016.

MOREIRA, M. A. Mapas Conceituais e aprendizagem significativa. Porto Alegre. 1997.

NEVES, K. F. T. V. Os trabalhos de campo no ensino de geografia: reflexões sobre a prática docente na educação básica. Ilhéus, BA: Editus, 2010.

SOUSA, L. M. S.; ALBUQUERQUE, E. L. S. Google Earth e ensino de cartografia: um olhar para as novas geotecnologias na Escola Santo Afonso Rodriguez, município de Teresina, estado do Piauí. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 94-104, mai./ago. 2017.

TOMITA, L. M. S. Trabalho de campo como instrumento de ensino em Geografia. Geografia, Londrina, v.8, n.1, p.13-15, 1999.
Published
01/09/2019
How to Cite
SOUSA, Marcos Gomes de; CORDEIRO JUNIOR, Iran de Oliveira; ALBUQUERQUE, Emanuel Lindemberg Silva. Classes of physical geography and methodologies applicable to the school environment. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 81 - 90, sep. 2019. ISSN 2178-0463. Available at: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/807>. Date accessed: 19 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i22.807.
Section
ARTICLES