GEOGRAPHICAL EDUCATION IN AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE: LITERATURE AND GEOGRAPHY

Abstract

This paper aims to discuss issues that involve classroom practices in an interdisciplinary perspective. This part from the literary work "The Continent I" written by Erico Verissimo alongside geographical concepts of space, territory, place and territorial identity. It intends to consider the articulation between Literature and Geography as contribution to the construction of knowledge and to the formation of students. Regarding Geography, it is remarkable that this practice contributes to geographic education since it allows the concepts to be developed in a non-fragmented way. Regarding Literature, the contribution is through the relation between fiction and the world of life. Concluding, it is understood that both disciplines worked together allow the student to establish relationships, reflections and understandings about the world they live in.

Author Biographies

Maristela Maria de Moraes, Northwestern Regional University of the State of Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Brazil

Post-doctoral student of the Graduate Program in Science Education at the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul (UNIJUÍ).

Helena Copetti Callai, Northwestern Regional University of the State of Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Brazil

Professor of the Graduate Program in Science Education at the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul (UNIJUÍ).

References

BRANDÃO, L. A. Teorias do espaço literário. São Paulo: Perspectiva, 2013.

CALLAI, H. C.; ZENI, B. S. Importância do lugar: construindo cidadania na fábula perversa do globalitarismo de Milton Santos. Teoria & Sociedade, Belo Horizonte, 2011.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011.

COLLING, Ana Maria. Tempos diferentes, discursos iguais. Mato Grosso do Sul.: Ufgd, 2014.

CMPAGNON, A. Literatura para quê? Trad. Laura Taddei Bandini. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009.

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. Trad. Raul Fiker. São Paulo: Ed. UNESP, 1991.

HAESBAERT, R. Territórios alternativos. São Paulo: Contexto, 2013.

__________. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

__________. Identidades territoriais. In: ROSENDAHL, Z.; CORRÊA, R. L. (org.). Manifestações da cultura no espaço. Rio de Janeiro: Eduerj, 1999.

HARVEY, D. La geografia como oportunidade política de resistência y construcción de alternativas. Revista de Geografia Espacios, v. 2, n. 4, p. 9-26, 2012.

HERMANN, N. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

MARSHALL, T. M. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1967.

PADILHA. Paulo Roberto. Projeto político-pedagógico, Revista Pátio, Ano VII Nº 25 - - Fevereiro 2003 - Abril 2003. Disponível em: http://www.paulofreire.org/Biblioteca/t_pad3.html. Acesso em 14 mar. 2018.

QUEIROZ, A. I. A paisagem de terras do Demo. Lisboa: Esfera do Caos, 2009. (Coleção Gulbenkian Ambiente).

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Ed. Universidade de São Paulo, 2006.

__________. O retorno do território. In: OSAL – Observatório Social de América Latina, ano 6, n. 16, jun. 2005. Disponível em: . Acesso em: 06/01/2016.

__________. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teórico e metodológico da geografia. São Paulo: Hucitec, 1988.

__________. As cidadanias mutiladas. In: O preconceito (vários autores). São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1996/1997.

STEIN, E. Crítica da ideologia e racionalidade. Porto Alegre: Movimento, 1986.

SUERTEGARAY, D. M. A.; ROSSATO, M. S. Feições do Sul do Brasil. In: SUERTEGARAY, D. M. A.; ROSSATO, M. S. (org.). Brasil feições ilustradas. Porto Alegre: Imprensa Livre e Compasso, 2014.

VERISSIMO, E. O Tempo e o Vento: O Continente I. São Paulo: Globo, 2005.
Published
12/05/2020
How to Cite
MORAES, Maristela Maria de; CALLAI, Helena Copetti. GEOGRAPHICAL EDUCATION IN AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE: LITERATURE AND GEOGRAPHY. Geosaberes, Fortaleza, v. 11, p. 318 - 333, may 2020. ISSN 2178-0463. Available at: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/888>. Date accessed: 29 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v11i0.888.
Section
ARTICLES